6 dingen die u moet weten over bochttransporteurs

6 dingen die u moet weten over bochttransporteurs

Engineers benaderen mij regelmatig met vragen over het vervangen, aanpassen of ontwerpen van transportbanden voor rondtransporteurs, ook wel bochttransporteurs genoemd. Ze worden gebruikt om de richting van een transporteur aan te passen in alle mogelijke gradaties tussen 30° en 180°.

Deze complexe installaties zijn te vinden in veel verschillende industrieën, van voedsel tot materiaalbehandeling, distributie en magazijnopslag, en allen vereisen op maat gemaakte montage en ontwerp en een nauwkeurige productie.

In simpele termen bestaat een bochtband uit een aantal verbonden secties die samen een kegelvormige transportband vormen, die vervolgens wordt gespannen rond de keerpulleys. Deze pulleys kunnen, afhankelijk van de toepassing, conisch of cilindrisch zijn.

Hoe kiest u het beste ontwerp voor een bochttransporteur? Het begint met de bijbehorende basismechanismen begrijpen.

 

1.               Bandgeleiding is essentieel

Door de aard van de bochtband trekken sterke dwarskrachten de band naar binnen richting het middelpunt van de bocht. Geleiding aan de buitenrand van de riem moet deze krachten compenseren, met ofwel een aandrijfketting of door het spannen van de riem met behulp van rollen of profielen. De drie belangrijkste soorten geleiders aan de buitenste rand van de riem zijn:

  • Een aandrijfketting
  • Rollenparen
  • Profielen

·                 Geleiding met behulp van een aandrijfketting

Wij ervaren dat een aandrijfketting gebruiken voor geleiding eenvoudig, effectief en optimaal is in situaties waar relatief kleine overgangen nodig zijn (bijvoorbeeld in de voedingsmiddelenindustrie). De ketting neemt alle spanning aan de buitenrand van de band op, waarbij de band als een huls werkt.

De ketting loopt aan de buitenrand van de installatie, waarbij de band met de ketting is verbonden via veren, elastiek, metalen of kunststof beugels, of vaak door kunststof lussen, zodat deze tegelijkertijd wordt aangedreven en in de juiste positie blijft. Omdat de aandrijving via de ketting plaatsvindt, wordt de band niet door wrijving aangedreven, zoals het geval zou zijn als er een aandrijfrol aanwezig was. Dit betekent dat de loopspanning op de band laag is, waardoor de levensduur van de band wordt geoptimaliseerd.

·                 Geleiding met behulp van rollenparen

Bij deze oplossing worden rollenparen op de buitenste rand van de band gemonteerd, die tegen gebogen rails lopen om de dwarskrachten te compenseren. Zeer nauwkeurige band- en framefabricage zijn in dit geval een must, evenals een uiterst precieze plaatsing van de bevestigingsgaten aan de buitenrand van de band. Aangezien de band in deze situatie wordt aangedreven door een aandrijfrol, beïnvloedt de hogere loopspanning de levensduur van de band. De instelling van de band en de bandloop moeten ook zorgvuldig worden gecontroleerd om te voorkomen dat de band beschadigd raakt.

·                 Geleiding met behulp van profielen aan de buitenrand van de band

In dit geval wordt een geëxtrudeerd profiel aan de buitenrand van de band verbonden en veelal genaaid, waarbij de band in positie blijft door het profiel dat onder scheefstaande rollen loopt. Deze methode vereist een extreem nauwkeurige positionering van het geleidingsprofiel, en doordat de geleide pulleys het kunststof profiel buigen kan er relatief hoog energieverlies optreden. Maar het resultaat is een relatief eenvoudig aan te passen of te vervangen band, omdat de installatie simpel is wanneer de rollen eenmaal op het profiel zijn herplaatst.

Naar onze ervaring zijn de laatste twee soorten geleiding, waarbij de band het werk doet, meer geschikt voor distributiemagazijnen en toepassingen die zwaardere banden gebruiken, omdat hiervoor een sterkere en duurzamere band kan worden gekozen.

2.              Een verrassend groter aanbod van banden

Anders dan traditionele banden, die in de lengterichting buigzaam maar lateraal stijf zijn, moeten banden gebruikt bij bochttransporteurs in alle richtingen flexibel zijn, omdat ze in alle richtingen onderhevig zijn aan buigspanning.

Sommige ingenieurs geloven dat dit alleen kan door een band te selecteren met een bandopbouw bestaande uit een multifilament weving in zowel de schering- (lengte-) als inslag- (breedte)richting, zodat de band flexibel is in alle richtingen. Maar dit is niet altijd noodzakelijk. Door zorgvuldig te snijden, rekening te houden met de buigrichting en de segmenten nauwkeurig samen te voegen is bijna elk bandmateriaal geschikt voor een bochttransporteur, waardoor er veel meer bandopties zijn, inclusief blauwe banden en TPO- of TPU-gecoate banden voor voedseltoepassingen met veeleisende reinigingsvoorschriften.

Als de vereiste band bijvoorbeeld een band met één weefsellaag is met een relatief grote pulleydiameter (15 mm of 16 mm), is het zelfs mogelijk om een band te gebruiken die dwars stijf is, omdat deze over de breedte nog steeds flexibel genoeg is. We hebben dit onlangs bij een klant in het VK bewezen door een monofilament riem te gebruiken.

Er zijn wel beperkingen. Monofilament riemen zijn niet geschikt voor toepassingen met een vaste mesovergang bij invoer of uitvoer, omdat wrijving de monofilamenten uit de band drijft.

3.              Innovatieve oplossingen kunnen spanning op het verbindingsgebied wegnemen

Recentelijk werd ons gevraagd om te helpen met een band die niet goed werkte vanwege de druk op een verbinding in een lege ruimte tussen het uiteinde van de uitvoerrol en het kettingwiel. In dit geval ontwierpen we een versterkt gebied om te voorkomen dat de bandverbindingen falen.

Waar mogelijk is het goed om het aantal verbindingen te minimaliseren. Meerdere verbindingen en segmenten kosten niet alleen tijd en geld, ze kunnen ook leiden tot plooien vanwege natuurlijke variaties die optreden tijdens het fabricageproces.

4.              Nauwkeurigheid is essentieel

Bandfabricage voor bochttransporteurs moet uiterst nauwkeurig zijn tijdens het snijden en verbinden. Waar men vroeger bochtbanden met de hand sneed, biedt nieuwe CAD-technologie nu meer nauwkeurigheid en precisie. Wel moet gezegd worden dat in het algemeen niet het fabricageproces problemen veroorzaakt, maar onnauwkeurige gegevens en metingen.

5.              Onbegrensde grootte van bochttransporteurs

Een bochtband kan tot 3 m breed van bandmateriaal worden gesneden, maar grotere bochttransporteurs zijn ook mogelijk. Met behulp van segmenten hebben we een bochtband van 180° gemaakt met een bandbreedte van 1900 mm, een buitenradius van circa 6 m en een totale omtrek van
circa 37,5 m.

6.              100% nauwkeurige productplaatsing is onmogelijk op een bochtband

Mij wordt vaak gevraagd of het mogelijk is om de exacte productplaatsing te behouden door middel van een bochtband. Helaas is het antwoord: op dit moment niet. Een rij chocoladerepen heeft nooit exact dezelfde positie bij de uitvoer als bij de invoer. De mechanismen laten dit gewoon niet toe. Dit komt door de productbeweging en heeft niet te maken met ontsporing. Het is te wijten aan de manier waarop bochtbanden zijn ontworpen en doordat het echte nulpunt voor nul graden is gepositioneerd tussen het retour- en transporterende deel van de bochtband.

Vragen over bochttransporteurs?

Het goed instellen van bochttransporteurs is afhankelijk van expertise en ervaring – en de juiste partner. Als u informatie wilt over hoe Habasit de perfecte band voor uw bochttransporteur kan leveren, neem dan contact met mij op.

 

U bent wellicht ook geïnteresseerd in:

7 oktober 2019  |  Geplaatst door

Simon Cartwright

Simon Cartwright is Technical Manager voor Habasit in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Hij beschikt over een breed spectrum aan kennis en ervaring in vele industrieën. Hoewel hij klaar staat om elke vraag te beantwoorden met betrekking tot de gehele portfolio van Habasit, is hij gespecialiseerd in weefseltransportbanden voor de voedingsmiddelenindustrie. Cartwright spreekt vloeiend Engels waardoor hij van grote waarde is voor klanten wereldwijd.

Neem contact met ons op voor persoonlijke ondersteuning

Vraag advies