De aandrijfriem: een product met een lange geschiedenis

De aandrijfriem: een product met een lange geschiedenis

Het ontstaan en de geschiedenis van aandrijfriemen is, net als bij transportbanden, onduidelijk.Hoewel we denken dat de Babyloniërs en Assyriërs kettingen en kopjes gebruikten voor watertoevoermachines, komt de eerste vermelding van een mechanische riemaandrijving met pulley uit een Chinese tekst van 15 v.Chr. Het beschrijft hoe deze werd gebruikt voor het opwinden van zijden vezels op klosjes in werpspoelen. Ongeveer duizend jaar later werd het eerste gemechaniseerde spinnewiel beschreven, weer in China, en deze bleek een riemaandrijving te hebben. Dat vind ik fascinerend, want zelfs vandaag nog gebruikt de textielindustrie verschillende toepassingen met aandrijfriemen.

De riemaandrijving werd door de geschiedenis heen ook gebruikt voor andere toepassingen. Zo weten we dat vlakke riemen regelmatig werden gebruikt in de 19e en 20e eeuw voor krachtoverbrenging in fabrieken, en voor houtkap-, mijnbouw- en landbouwtoepassingen, zoals zagerijen, transportbanden en pompen.

Simpel en efficiënt

Riemen en pulleys zijn de meest simpele en efficiënte manier om kracht over te brengen. Zelfs de huidige geavanceerde computergestuurde machines gebruiken deze handige oplossing nog steeds.

Aandrijfriemen werken soepel en stil, verminderen overbelasting en vastlopen van machines, en beschermen motoren en lagers tegen belasting-fluctuaties. Bovendien vragen ze slechts minimaal onderhoud en zijn ze zeer efficiënt (tot 98%).

Brede riemen en grote pulleys kunnen een hoog vermogen leveren op hoge snelheid, hoewel ze veel ruimte innemen. Daarom werden V-riemen geïntroduceerd, die tegenwoordig nog steeds worden gebruikt voor korte aandrijvingen. V-riemen zijn echter niet zo energiezuinig als vlakke aandrijfriemen en tandriemen.

Aandrijfriemen in het hart van de fabriek

Van leer tot hennep tot polyamide

De gebruikte materialen voor aandrijfriemen zijn door de jaren heen sterk veranderd. Hoewel vlakke riemen vroeger meestal van leer waren, werden ze halverwege de 19e eeuw ook van katoen, hennep, vlas of zelfs draad gemaakt.

Toch bleef krachtoverbrenging met leren riemen eeuwenlang het meest populair. Zelfs nog in het begin van de 20e eeuw werden ze gezien als de ‘state of the art’-oplossing voor efficiënte krachtoverbrenging. Dit is onder andere te zien op foto’s van een werkplaats met een hoofdaandrijfas op het plafond, met freesmachines, draaibanken, boormachines en andere apparaten, allemaal aangedreven met leren riemen. Tegenwoordig bestaan de meeste aandrijfriemen uit een omhulsel van elastomeer gecombineerd met een kern van synthetische polymeren. De oprichter van Habasit, Fernand Habegger, had de nieuwe kansen die de uitstekende eigenschappen van polyamide bieden herkend (voor het eerst ontdekt in 1935, en commercieel geproduceerd vanaf 1938) toen hij in 1946 Habasit oprichtte en een nieuwe generatie aandrijfriemen introduceerde.

Meerdere toepassingen

Aandrijfriemen hebben tegenwoordig vele nieuwe en belangrijke toepassingen. En hoewel ze nog steeds een essentieel onderdeel vormen in het ontwerp van moderne machines, zijn ze minder zichtbaar dan vroeger. Dit komt omdat ze vaak aan de binnenkant van de machine werken; ze zijn ‘undercover’. De volgende voorbeelden laten de mogelijkheden van dit uitzonderlijke machineonderdeel zien in verschillende industrieën:

Textielindustrie

In de textielindustrie worden aandrijfriemen en spindelriemen (een speciaal ontwikkelde aandrijfriem om een groep van vier spindels aan te drijven) gebruikt voor de productie en verwerking van garen, bijvoorbeeld op spinmachines. De mode-industrie en fabrikanten van technische stoffen vragen om een hoge en consistente garenkwaliteit voor een zo laag mogelijke prijs. De prestaties van de aandrijfriem zijn cruciaal om aan deze verwachtingen te voldoen, zodat de eindklant (oftewel: u) kan profiteren van bijvoorbeeld een duurzaam shirt dat altijd in vorm blijft. Bovendien zorgt de juiste aandrijfriem voor besparingen op energie en operationele kosten.

Spindelmachines in actie

Postindustrie

Postsorteermachines zijn uitgerust met aandrijfriemen die de transportbanden aandrijven, en essentieel zijn voor een nauwkeurige postsortering met maximale machinedoorvoer en zo weinig mogelijk kosten en energieverbruik. Met een doorvoer van 70.000 poststukken, zoals brieven, per uur, is het van groot belang dat alle machineonderdelen betrouwbaar zijn.

Productie-industrie

Aandrijfriemen voor ponsmachines, persen enzovoort hebben een zware taak, omdat ze zeer hoge belasting moeten verdragen. Daarnaast moeten ze schokken absorberen, bijvoorbeeld overbelasting, om andere machine-elementen zoals motoren en lagers te beschermen.

Flat belt driven 160 ton press

Distributiecentra

In distributie- en pakketsorteercentra drijven de aandrijfriemen rollenbanen aan. De prestaties van de aandrijfriemen zijn cruciaal voor een precieze sortering met de hoogste machinedoorvoer en zo weinig mogelijk kosten en energieverbruik. Deze riemen leveren een belangrijke bijdrage aan de snelle en tijdige levering van uw online aankopen.

Flat belt driven live roller conveyor

Hebt u een aandrijfriem nodig?

Of het nu gaat om het verleden, het heden of de toekomst: aandrijfriemen blijven een belangrijke rol spelen in verschillende industrieën en toepassingen. Neem contact met ons op als u meer wilt weten over de HabaDrive aandrijfriemen van Habasit.

 

19 februari 2019  |  Geplaatst door

Susan Dijkhuizen

Susan Dijkhuizen is a member of the Global Marketing and Communications Team. Her expertise is in online marketing, website development, and social media. She is a native Dutch speaker and fluent in English.

Neem contact met ons op voor persoonlijke ondersteuning

Vraag advies