Het verschil tussen een vlakke en V-riem aandrijving

Het verschil tussen een vlakke en V-riem aandrijving

Habasit ontwikkelt sinds 1946 aandrijfriemen. Wij beschikken dan ook over een uitgebreide expertise en kennis over welke toepassing het meest efficiënte krachtoverbrenging biedt.

Vandaag deel ik enkele van mijn observaties van het verschil tussen een vlakke en V-riem aandrijving.

Twee verschillende aandrijfsystemen

In elke industrie waar iets bediend wordt met behulp van een transmissie gebruikt men aandrijfriemen. Vlakke aandrijfriemen en V-riemen zijn fundamenteel verschillende systemen. De V-riem aandrijftechnologie is gebaseerd op de bandsturing in de overeenkomstige groef in de riempulley. Hoe meer vermogen wordt overgedragen, des te meer riemen en groeven op een rij. De vlakke riem-technologie is gebaseerd op de hoge wrijving van de riem tegen de gebombeerde pulleys, en de transmissie bevat slechts één riem. Gangbare vlakke riem-toepassingen zijn separatoren, slijpmachines, schaafmachines, ventilatoren en rollenbanen. De vlakke riem kan ook vermogen overdragen aan beide zijden van de riem.

Constructie

De treklaag van de vlakke riem bestaat uit gestabiliseerde polyamide samenstellingen, polyester weefsel of aramide weefsel. Het wrijvingsoppervlak bestaat doorgaans uit NBR rubber aan één of beide kanten.

Efficiëntie en energiebesparing

Vlakke riemen hebben een geringe dwarsdoorsnede waardoor ze zeer flexibel zijn. Ze hoeven niet te worden ingeklemd en uit de groeven moeten worden getrokken. Door de combinatie van een soepele werking en de afwezigheid van wig-effecten is er een verwaarloosbaar energieverlies. Het rendement is daarom hoog, namelijk meer dan 98%. Dunne en lichte vlakke aandrijfriemen maken ook hoge riemsnelheden mogelijk.

Levensduur

De vlakke riem is verbonden met het oppervlak van de pulley via hoge wrijving, en het energieverlies is minimaal. De levensduur van een vlakke riem wordt gemeten aan de hand van de hoeveelheid buigingen en hoe klein de diameter van de riempulley is. Wanneer deze gunstig zijn, is de levensduur in theorie eindeloos.

De V-riem werkt door te wiggen, deze is ingesloten in groeven en wordt uit deze groeven getrokken, hetgeen energieverlies en hoge slijtage veroorzaakt. Deze vorm van slijtage beperkt de levensduur, die nog meer wordt beperkt wanneer de werkomgeving stoffig is.

Geluid en vervuiling

De vlakke riem is erg stil, het geluid dat wordt gegenereerd treedt op wanneer lucht tussen de riem en de pulley wordt weggedrukt. De riem blijft vanwege haar werkwijze vrijwel helemaal schoon tijdens het gebruik en kent beperkte slijtage.

De V-riem daarentegen genereert een karakteristiek fluitend geluid wanneer het in de groeven wordt geduwd en eruit wordt getrokken. Deze beweging leidt tot slijtage aan zowel de band als de groeven, waardoor de levensduur beperkt. Vervuiling door zwart rubberstof is hiervan het gevolg.

Installatie en onderhoud

De vlakke riem wordt met spanning geïnstalleerd, dat wil zeggen met een voorspanning tussen 1% en 3%, afhankelijk van de sterkte en type treklaag.

Deze spanning kan niet worden geschat, maar moet worden berekend. Een vlakke riem is goed geïnstalleerd wanneer deze naar het midden beweegt op beide riempulleys en de spanning is bereikt. Een correct geïnstalleerde vlakke riem behoeft dan geen afstelling meer en is onderhoudsvrij.

V-riemen worden vaak geïnstalleerd op basis van een schatting en hebben een zekere foutmarge, maar dit heeft wel invloed op de levensduur. V-riemen moeten van tijd tot tijd opnieuw gespannen worden, omdat hun groeven slijten.

Ontwerp

Bij Habasit worden vlakke riemen aangepast aan uw behoeften. U hoeft zich niet te houden aan de standaard lengtes of breedtes. Wij maken het mogelijk om geoptimaliseerde riem te ontwerpen vanuit een technisch-, economisch- en energiezuinig perspectief.

Voor iedereen die energie wil besparen en elektriciteitskosten wil reduceren.

Wanneer u energiezuiniger wilt werken, dan zijn de HabaDRIVE vlakke riemen een uitstekende keuze. U kunt zo’n 4% energie besparen door over te schakelen van V-riemen naar vlakke riemen, bijvoorbeeld bij een ventilator. Er is geen onderhoud meer nodig, en het resultaat is een stille en schone overbrenging.

Ik hoop dat deze blog nuttig is geweest bij het begrijpen van de verschillen tussen deze twee riemtypen. Wilt u andere voorbeelden of meer informatie over hoe vlakke riemen zich verhouden ten opzichte van V-riemen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen of een reactie te plaatsen onder dit artikel!

21 november 2017  |  Geplaatst door

Sten-Göran Friberg is Key Account Manager voor Noord- en Oost-Zweden. Hij werkt al meer dan 35 jaar bij Habasit en heeft uitgebreide ervaring in aandrijfriemen en weefseltransportbanden in vele industrieën en toepassingen. Hij spreekt vloeiend Zweeds en Engels.

Neem contact met ons op voor persoonlijke ondersteuning

Vraag advies